'Een burn out krijgen is normaal'

Media aandacht beïnvloedt mening millennials.

6 november 2017 Anderzorg

Ben je tussen de 18 en 34 jaar en ben je wel eens bang voor een burn-out? Dat is zeker niet gek. Uit onderzoek onder 1000 millennials blijkt dat hun mening wordt beïnvloed door de vele media-aandacht rondom het onderwerp. We zetten alle cijfers van het onderzoek* voor je op een rij.

Effect van media-aandacht burn-out

Burn-out is een “hot topic” in de media. Uit het onderzoek blijkt dan ook de invloed hiervan op de mening van millennials. Ruim een derde van de ondervraagden (38%) vindt het bijvoorbeeld normaal om een burn-out te krijgen en 15% is er juist bang voor. Er is ook een grote groep millennials (42%) die aangeeft dat ze bewust bezig is om een burn-out te voorkomen. En een kwart van de ondervraagden (27%) denkt dat ze ooit een burn-out heeft gehad maar wist toen niet wat het was.

Millennials stellen hoge eisen

Door alle media-aandacht voor burn-out is het thema top-of-mind bij millennials. Maar ondanks dit verhoogde bewustzijn vindt de meerderheid (63%) van de ondervraagden het moeilijk om hun (werk)grenzen te bewaken. Een verklaring zou kunnen zijn dat millennials hoge eisen aan zichzelf stellen. Want maar liefst 90% geeft aan dat ze niemand in hun omgeving willen teleurstellen. Het maakt niet uit of het gaat om studie, sport of werk, de meeste millennials (64%) zijn vaak niet tevreden met de resultaten.

Niet eerder van werk weggaan dan collega

De meerderheid (78%) vindt dat de werkgever verantwoordelijk is om een burn-out op werk te voorkomen. Al geeft meer dan de helft (60%) aan dat ze niet genoeg ruimte voelt om aan te geven dat de werkdruk te hoog is. Het lijkt erop dat sociale druk hierin een rol speelt. Bijna de helft (46%) vindt het namelijk gênant om eerder dan collega’s weg te gaan van werk.

‘Psychische vermoeidheid hoort erbij’

Ondanks dat de meeste millennials vinden dat ze zelf verantwoordelijk zijn om een burn-out te voorkomen, lijken ze bij de eerste signalen niet meteen in actie te komen. Ruim de helft (58%) geeft aan dat psychische vermoeidheid nu eenmaal bij onze moderne manier van werken en leven hoort. Ook al kampen 8 van de 10 millennials wel eens met geestelijke of lichamelijke vermoeidheid, bijna de helft (46%) onderneemt geen actie omdat ze denken dat het vanzelf weer overgaat.

Overige resultaten uit het onderzoek

  • 47 procent van de millennials vindt een burn-out hetzelfde als overspannen zijn
  • een kwart van de millennials doet zo nu en dan een digital-detox om een burn-out te voorkomen
  • 42 procent van de millennials doet aan seks in zijn of haar vrije tijd om te ontspannen
  • mannen voelen een sterker taboe rondom een werkgerelateerde burn-out dan vrouwen (32% vs. 23%)
  • mannen vinden de aandacht rondom het fenomeen burn-out in de media eerder overdreven dan vrouwen (40% vs. 19 %)

 

* Toelichting op het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Anderzorg uitgevoerd tussen 4 en 10 oktober onder 1032 Nederlanders (geboortejaar 1997-1981) en is representatief op geslacht. Het online onderzoek is uitgevoerd door Novio Research op basis van een respondentenpanel. Novio Research werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoek- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.