• Uitgebreid aanbod
  • Handige apps
  • 8 op Zorgkiezer
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
Icon ZoekenZoeken

Betalingsproblemen

Betalingen zijn cruciaal, maar we begrijpen dat soms situaties anders lopen dan gepland. Bij Anderzorg streven we naar oplossingen die passen bij jouw situatie. Ontdek hoe we samen flexibele betalingsregelingen kunnen treffen, zodat je zonder zorgen kunt blijven focussen op wat écht belangrijk is: jouw gezondheid

Is een rekening van je zorgaanbieder onverwacht hoog? Of kun je je premie of de rekening voor het eigen risico nu niet betalen? Je hebt niet direct een probleem. We bieden namelijk een aantal handige regelingen om je door een krappe periode te helpen.

Overzicht in je betalingen

Benieuwd of je nog openstaande rekeningen hebt? Dit zie je in Mijn Anderzorg. Ga in Mijn Anderzorg naar het tabblad ‘Mijn geldzaken’. Hier zie je welke rekeningen je hebt betaald en nog moet betalen. Je ziet hier alle rekeningen die Anderzorg jou (en de gezinsleden op je polis) heeft aangeboden.

Wanneer moet ik de premie betaald hebben?

  • Betaal je met een (digitale) rekening? Je moet de premie voor de 1e van de volgende maand betalen.
  • Betaal je per automatische incasso? We schrijven op de 29e van iedere maand (behalve 28 februari) de premie af.
  • Valt de 29e in het weekend? We schrijven de premie de eerste werkdag na het weekend af.

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

  1. Je ontvangt een herinnering.
  2. Je ontvangt een aanmaning.
  3. We willen voorkomen dat we hierna de vordering over moeten dragen aan de deurwaarder. Daarom bieden we je graag een betalingsregeling.

Let op: Betaal je 6 maanden of meer de premie van de Basisverzekering niet? Dan zijn we verplicht je bij het CAK aan te melden.

Wat als ik nu echt niet kan betalen?

We helpen je graag als je even krap bij kas zit. Kun je niet direct betalen? Dan raden we een betalingsregeling aan. Betaal je je eigen risico liever gespreid over het jaar? Vraag dit op tijd aan via Mijn Anderzorg.

Hoe kan ik een afgeschreven rekening storneren of terugboeken?

Is er een betaling afgeschreven maar komt de afschrijving door omstandigheden niet uit? Kan gebeuren! Het bedrag kun je terugboeken. Hierdoor komt de rekening weer open te staan en moet deze nog wel betaald worden. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk een regeling treft voor deze factuur.

Samengevat:

  • Na afschrijving van de automatische incasso kun je de betaling terugboeken
  • 2 dagen na de terugboeking kun je via Mijn Anderzorg of de Anderzorg app een betalingsregeling treffen of door contact met ons op te nemen.

De maandelijkse rekening voor de zorgpremie behoort tot de vaste lasten. Wanneer je de premie. niet kunt voldoen, duidt dit in sommige gevallen op meer betaalachterstanden. Ook wanneer je nog geen achterstanden hebt, maar wel moeite hebt met betalen van de maandelijkse rekeningen is het verstandig om contact op te nemen. De schaamte over geldproblemen is vaak groot, maar dat is niet nodig wij helpen je graag. Juist door vroegtijdig in actie te komen voorkom je erger.

Ik heb een vooraankondiging gekregen van een automatische afschrijving. Hoe kan ik deze automatische afschrijving voorkomen?

Je ontvangt ongeveer 2 weken voordat wij een rekening van je eigen risico automatisch afschrijven bericht van ons. Hierin staat wanneer wij het bedrag van jouw rekening afschrijven. Komt dit niet uit, dan heb je tot 7 dagen voor de afschrijfdatum de tijd om de automatisch afschrijving te voorkomen door een betalingsregeling te treffen via Mijn Anderzorg of de Anderzorg app. Hierna is het treffen van een regeling niet meer mogelijk en vindt de afschrijving eerst plaats. Als wij een bedrag niet hebben kunnen incasseren van jouw rekening wegens onvoldoende saldo dan proberen wij dit binnen 14 dagen nogmaals.

Samengevat:

  • Tot 7 dagen voor de afschrijfdatum kun je een betalingsregeling treffen
  • Vanaf 7 dagen tot daadwerkelijke afschrijving is dit niet mogelijk, je kunt het bedrag wel storneren na afschrijving. Zie de informatie over storneren of terugboeken hierboven.

Hoe werkt een betalingsregeling?

Kun je je rekening niet in één keer betalen? Met een betalingsregeling komen we er altijd uit. Je vraagt dit eenvoudig aan via Mijn Anderzorg. Ga naar het menu 'Mijn geldzaken’.

  • Los onbetaalde rekeningen af met een vast bedrag per maand
  • Dit kan vanaf een bedrag van € 50,-
  • Vraag via Mijn Anderzorg een betalingsregeling aan

Schuldhulp

Zit je in de schuldhulp? Dan kun je geen regeling aanvragen via Mijn Anderzorg. Neem contact op met onze klantenservice om de mogelijkheden te bespreken.

Aflostermijn schulden verkort

Per 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) gewijzigd. Wie failliet gaat en in de schuldsanering raakt, betaalt vanaf nu in 18 maanden in plaats van 36 maanden af en is daarna in principe schuldenvrij. De schuld wordt dan kwijtgescholden.

Zelf regelen

Schuldenwijzer.nl - meer inzicht in je schulden

Heb je een schuld? Is deze toegewezen aan een deurwaarder? Of aangemeld bij het CAK? Bekijk dan alle informatie over je schulden bij Schuldenwijzer.nl.
Je ziet welke deurwaarder betrokken is en wat het actuele bedrag is. Je logt eenvoudig in met je DigiD.

Naar Schuldenwijzer

Ik wil afgemeld worden bij het CAK. Hoe kan ik dat regelen?

Bij het CAK zit je door de betalingsachterstand in de regeling betaalachterstand zorgpremie. Wil je hieruit? Dan moet je je schuld oplossen. Je kunt je schuld aflossen of een betalingsregeling aanvragen. Gaan we akkoord met de regeling? Dan schorten we je op bij het CAK. Je betaalt weer de gewone zorgpremie en geen hogere premie meer aan het CAK. Er wordt ook geen hogere premie meer ingehouden op je inkomen. Wil je dit regelen? Neem dan contact met ons op.